تنظیمات نرم افزار حسابداری حسابیس اولین بخش هنگام ورود به دوره مالی ساخته شده است. این تنظیمات در ۱۲ صفحه تقسیم شدهاند.
تنظیمات نرم افزار حسابداری حسابیس
ابتدا مشخصات کامل موسسه و سپس مشخصات مدیر سیستم ثبت میشود. پس از آن تنظیمات محاسباتی انجام میشود. در این بخش تعریف دلخواه سه واحد ارزی و یک واحد اصلی همراه با تعداد ارقام اعشار، عناوین واحدهای اصلی و فرعی و سمبولهای تنظیم میگردد. روش محاسبه قیمت کاردکس کالا میتواند میانگین، میانگین موزون یا FIFO باشد که بایستی انتخاب شود. در بخش تنظیمات مدیریتی، تصمیمات شما درباره چگونگی اداره برنامه ثبت می شود. اینکه تصاویر چگونه ذخیره شوند. کددهی به کالا چگونه باشد. کارکرد سیستم چگونه ثبت شود. میزان روند قیمت فروش چقدر باشد و غیره.
در بخش کنترل حسابها، امکان انتخاب گزینههای مختلف جهت کنترل مقدار کالاها، موجودی بانک و صندوق فراهم است. سامانه کنترلی چهار حالت را جهت انتخاب در اختیار شما میگذارد. ۱. جلوگیری از منفیشدن مانده از ابتدای دوره تا پایان دوره. ۲. جلوگیری از منفی شدن ماندهی پایان دوره ۳. جلوگیری از منفیشدن مانده از ابتدای دوره تا تاریخ ثبت هر فاکتور ۴. بدون کنترل.
در بخش تنظیمات فروش قابلیتهای مختلفی جهت ثبت سریعتر کالاها وجود دارد. از طریق این تنظیمات نرم افزار حسابداری ، نحوه ارتباط با پذیرندههای بانکی آسانپرداخت و سامانکیش مشخص میشود. کامپیوتر شما میتواند به سه پوز بانکی در هر لحظه وصل باشد. تنظیمات مختلف دیگری نیز وجود دارد که هر یک برای دلخواهکردن کار با برنامه مطابق با سلیقه شما بسیار مناسب است.
خلاصهای از ویژگیهای ممتاز برنامه
فهرستها و گزارشات برنامه همگی در محیطی طراحی شدهاند که دارای قابلیتهای فنی متعددی هستند.
سمت راست هر فهرست گزینههایی برای چاپ و تبدیل اطلاعات به فرمتهای متعدد وجود دارد.
بدون تنظیمات خاص برای نرم افزار حسابداری امکان تهیه نمودارهای متعدد براساس فرمولهای مختلف و ستونهای جدول، همراه با جمع، ضرب یا میانگین این اطلاعات وجود دارد.
مدیریت فهرستها طوری است که کاربر میتواند هر ستونی را که میخواست به فهرست اضافه کرده یا از فهرست حذف کند. فونت را تغییر دهد. نحوه نمایش اعداد را تنظیم کند. طول ستون را کم یا زیاد کند و قابلیتهای فراوان دیگر. این تغییرات ثبت شده و برای همیشه ثابت میمانند. این بخشی از تنظیمات نرم افزار حسابداری حسابیس است.
در بخش عملیات مرتبط، فرایندهایی که به هر ردیف از جدول وابسته هستند قرار داده شده است تا دسترسی به تنظیمات نرم افزار حسابداری و بخشهای مختلف به سادگی فراهم باشد.
کلیدهایی برای فیلتر و جستجو
»» در پائین صفحه گزارشات و فهرستها، چندین کلید مختلف وجود دارد. مهمترین وظیفهی این کلیدها ایجاد محیطی مانند اکسل excel است. میتوان اطلاعات را برحسب هز ستون یا چند ستون مختلف فیلتر کرد. همچنین به راحتی میتوان در ستونهای مختلف جدول جستجو کرد. محدودکردن تاریخی نیز سریع صورت میگیرد و میتوان اطلاعات امروز، دیروز، این هفته و.. را به سرعت مشاهده کرد. امکان جستجوی سریع بر روی ستون ابتدایی هر فهرست وجود دارد.
»» از دیگر ویژگیهای برنامه امکان تغییر دقیق رنگ و شکل صفحات است. همچنین در تنظیمات نرم افزار حسابداری امکان تنظیم میزکار صفحه اول وجود دارد.
»» فهرست اسناد و فاکتورهای بخشهای برنامه بهصورت تفکیکشده و یکجا (کلیه فرایندهای آن بخش) آورده میشود تا دسترسی به آنها بهسرعت انجام شود. بهراحتی میتوان با چند کلیک فاکتورهای ریالی یا دلاری فرایندهای مختلف را مشاهده کرد. هر فهرست سه یا پنج بخش دارد که در بخش اول، صورت کلی فاکتورها ارایه میشود. در بخش دوم جزئیات ریز کالاهای موجود در فاکتور و در بخشهای بعدی جزئیات ریز وجوه دریافتی و پرداختی آن مشخص میشود. در بخش نهایی فهرست فایلهای پیوستشده به فاکتورهای هزینه و درآمد ارایه میشود. این فایلهای میتواند تصویر انواع اسناد و قبوض رسمی باشد.
»» برای فاکتورهای فروش امکان طراحی دلخواه فاکتور در محیط ساده و قابل انعطاف Fast Report وجود دارد. بیش از ده قالب پیشفرض مالیاتی، چند ردیفه، چند ردیفه با تصویر طراحی شده و بهصورت پیشفرض در برنامه قرار دارد.
جستجوی فراگیر و تنظیمات نرم افزار حسابداری
»» یکی از فرایندهای کاربردی برنامه، عملیات جستجوی فراگیر است. با استفاده از این عملیات، امکان جستجوی یک حرف یا یک عبارت در کلیه فیلدهای بخشهای مختلف سیستم فراهم میشود. بنابراین با داشتن این گزینه، دسترسی شما به جزئیترین اطلاعات در کمترین زمان ممکن میسر میشود. این فرایند به تنظیمات خاصی در نرم افزار حسابداری نیاز ندارد.